torsdag 8 mars 2012

Om Kultur och vikten av att ha roligt

Jag rä en kulturnörd.
Fast NÄÄÄÄÄ skriker ni nu, jag har itne sett dig på teaterföreningens föreställningar eller på filmstudion på fleeera år!

Men jo säger jag då. jag älskar kultur, det karnevalistiska som Maria Øksnes skulle uttryckt det. Den kultur som man har roligt i. Jag anser att hela grunden i mycket av den kultur som jag gillar är skrattet och då tänker jag inte på smälla i dörrarfarser. Ni är nog många som gillar dem men nä, inte jag direkt.
Skrattet, att våga skratta under Hamlets berömda monolog "att vara en vara" (den kommerskritiska hamlet ;) ) Är riktig kultur för mig. TA INTE ALLT SÅ SERIÖST DÅ BLIR DET TRÅKIGT!
Visst är en stor del av kulturen till för det sorgliga också. Men även i det sorgliga hittar många människor skrattet.
Vad ajg vill ha fram är bredden! Visst äre fint med stora sjöar med en liiiiten liten ensam segelbåt på men varför inte köra tuschteckningar med massa former på istället? VEM bestämmer vad som är finkonst eller ej?
När vi nu tar steget ut att återigen förstöra finkonstens Shakespeare så tar många ett djupt andetag och suckar tungt.

Men vet ni?

Vi bryr oss inte. Vi har kul och gör kultur för och med alla!

~Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera Gärna